Coworking po godzinach

Czyli atrakcje networkingowe dla najemców elastycznych konceptów biurowych

Jedną z kluczowych cech biur coworkingowych jest koncentracja firm i przedsiębiorców z różnych branż, która dzięki odpowiedniej animacji może zaowocować skutecznym networkingiem. Aby jak najlepiej wykorzystać potencjał społeczności coworkingowej, środowisko pracy musi sprzyjać częstym interakcjom. Dlatego wraz z wejściem na polski rynek biur serwisowanych i coworkingowych, obserwujemy rosnącą ofertę wydarzeń networkingowych i rekreacyjnych organizowanych dla najemców tych biur.

Gdzie?

Najciekawszą ofertę zajęć poza pracą oferują biura coworkingowe skierowane do najemców, którzy wymagają mniej formalnego środowiska pracy – między innymi z branży kreatywnej i nowych technologii. Przykładem mogą być takie koncepty, jak Mindspace, Brain Embassy, czy wkrótce otwierane Spaces. Części wspólne ułatwiające nieformalne spotkania, wyspa kawowa, kojąca muzyka – wszystkie te elementy zachęcają do wspólnego spędzania czasu poza ścianami prywatnego biura.

Sama aranżacja i design coworkingów znacząco różni się od typowego biurowego wnętrza, nawiązując do przestrzeni kawiarnianych lub postindustrialnych i nadając wieczornym wydarzeniom autentycznej oprawy, która zachęca, aby zostać w biurze po godzinach.

Również sam moment uroczystego otwarcia coworkingu budzi pozytywne skojarzenia z miejscem, gdzie poza pracą będzie można się rozerwać. Dla przykładu - podczas inauguracji Brain Embassy w Warszawie przyszłe biuro zamieniło się w klub z didżejem, muzyką na żywo i poczęstunkiem w konwencji live cooking.

Kiedy?

Oferta coworkingów obejmuje nie tylko atrakcje „po godzinach”, ale też np. częste spotkania śniadaniowe i w porze lunchu. 

Jak?

Za animację wydarzeń odpowiadają Community Managers, którzy dbają o uatrakcyjnienie oferty pozabiznesowej. Jednak wpływ na życie biura mają też najemcy, którzy sami mogą proponować i organizować wydarzenia. W celu ułatwienia komunikacji, biura tworzą własne aplikacje na telefon, dzięki którym można być na bieżąco z życiem „po godzinach”, zapisywać się na wydarzenia oraz nawiązywać kontakty wewnątrz społeczności.

Co?

W repertuarze znajdziemy zarówno eventy biznesowe, jak i rekreacyjno-kulturalne. Zauważalna jest jednak dominacja spotkań okołobiznesowych - wykładów i warsztatów gościnnych czy takich, które są prowadzone przez samych najemców biura, wydarzeń typu business mixers, business speed-dating, czy mentor matchmaking. Coraz częstszą formą jest też wykorzystywanie przestrzeni coworkingowej na weekendowe sesje hackatonów w branży IT lub maratonów start-up’owych, zachęcających przedsiębiorców i studentów do tworzenia nowych rozwiązań w swoich dziedzinach. 

Na Zachodzie z kolei popularny staje się model dzielenia się własnymi pomysłami, w którym każdy uczestnik ma 20 sekund na scenie, podczas których może zaprezentować się innym. Alternatywnym wydarzeniem są „FuckUp Nights”, podczas których przedsiębiorcy opowiadają o swoich biznesowych porażkach i lekcjach jakie z nich wynieśli.

Oczywiście nie brakuje też ciekawych przykładów wydarzeń rekreacyjnych i kulturalnych. W warszawskim Mindspace można uczestniczyć między innymi w zajęciach jogi. Z kolei światowy gigant coworkingu WeWork organizuje cotygodniowe happy hours, sesje medytacji, wieczory z planszówkami, projekcje niezależnych filmów, wieczorki poetyckie, czy degustacje serów.

Warto też podkreślić, że zarówno dla istniejących marek, jak i nowych firm społeczności coworkingowa jest doskonałym celem kampanii promocyjnych i badań rynkowych – częste są sponsorowane wydarzenia, prezentacje nowych usług i produktów.

Wreszcie coworking jest doskonałym środowiskiem dla akcji społecznych i wydarzeń fundraisingowych. Na tym polu przoduje WeWork, gdzie organizowane są spotkania podnoszące świadomość społecznych problemów, na przykład dyskryminacji, czy chorób psychicznych. W londyńskim oddziale spotyka się regularnie grupa weteranów wojskowych oferując wzajemne wsparcie na rynku pracy; a w Nowym Jorku harcerze sprzedają swoje wypieki.

Korzyści?

W wydarzeniach mogą uczestniczyć zarówno członkowie, jak i często osoby z zewnątrz – jest to spójne z duchem otwartości oraz inkluzywności środowisk coworkingowych. Najemcy coworkingów chętnie korzystają z możliwości promowania swojej działalności, pozyskiwania nowych pomysłów i partnerów biznesowych, a większe firmy sponsorują spotkania z nadzieją na przyciągnięcie talentów.

Wydarzenia są też doskonałą promocją samych biur wśród potencjalnych klientów. Przede wszystkim takie spotkania wspierają kulturę zespołową abonentów biura, a tym samym wyręczają pracodawców w trudnym zadaniu zapewnienia zespołowi ciekawego i stymulującego środowiska pracy, którego oczekuje nowe pokolenie na rynku. 

Zagrożenia?

Jednocześnie pracodawcy muszą zadać sobie pytanie, czy oferta pozabiznesowa nie okaże się zbyt rozpraszająca dla pracowników. Liczne eventy i dni tematyczne mogą sprawić, że biuro okaże się mniej sprzyjające założeniom firmy, niż sądzono. W takich przypadkach warto rozważyć ofertę tradycyjnych biur serwisowanych typu Regus czy OmniOffice.

Wraz z rozwojem sceny coworkingowej w Polsce możemy spodziewać się coraz ciekawszej oferty networkingowej i kulturalnej, która stanie się wyróżnikiem i jednym z kluczowych kryteriów w wyborze tej opcji najmu. Biuro staje się źródłem rozrywki na wyciągnięcie ręki, a granica między pracą a zabawą zaciera się. Warto w tym miejscy wspomnieć, że WeWork idzie jeszcze o krok dalej, rozwijając swój koncept WeLive, czyli oferty elastycznego wynajmu mieszkań w okolicy biura oraz WeGrow – prywatnej szkoły w siedzibie WeWork w Nowym Jorku nastawionej na rozwój przedsiębiorczości od najmłodszych lat. 

 

Udostępnij artykuł

Formularz kontaktowy

Wybierz oddział

Wypełnij formularz

*
*
*
*