Działaj zgodnie z filozofią firmy

O filozofii firmy, tworzeniu wartości dodanej dla miast, nowych projektach i pasji do pracy w nieruchomościach z Olivierem Thiel’em, Dyrektorem Zarządzającym firmy Immobel, rozmawia Nina Wiater

Nina Wiater: Immobel funkcjonuje w sześciu krajach europejskich (w Polsce, Belgii, Francji, Niemczech, Luksemburgu i Hiszpanii). Jakie różnice dostrzegasz w prowadzeniu projektów w poszczególnych krajach? Czy istnieją istotne różnice w procesie wynajmu?

Olivier Thiel: Dynamika na każdym rynku jest taka sama, jednak widoczna różnica z pewnością dotyczy kultury, nawyków i sposobu prowadzenia biznesu w poszczególnych krajach. Na przykład w Belgii mówimy o kosztach najmu w oparciu o roczny wynajem, podczas gdy w Polsce praktykuje się umowy miesięczne. Mimo wszystko funkcjonowanie poszczególnych rynków opiera się na tych samych zasadach i nie dostrzegam w związku z tym większych różnic.

NW: Immobel realizuje projekty różnego rodzaju – biura, budynki typu mixed-use czy hotele. Jakie są główne założenia dotyczące strategii firmy?

OT: Nasza strategia jest bardzo jasna. Zawsze nabywamy duże, wielofunkcyjne obiekty premium, położone w centrach miast. Zdajemy sobie sprawę z tego, że w ciągu ostatnich pięciu lat rynek uległ wielu zmianom. Odbiorcy powierzchni oczekują szeregu udogodnień i chcą pracować w nowoczesnych biurach z dostępem do oferty handlowej, rozrywkowej i rekreacyjnej. Wychodząc na przeciw tym oczekiwaniom stawiamy na projekty łączące wszystkie te funkcje. W realizacji naszych projektów stawiamy na – kluczową dla nas - jakość życia. Wielofunkcyjny rozwój centrum miasta jest elementem DNA naszej firmy. Jako przykład mogę podać zrealizowaną przez Immobel Granarię, gdzie w ramach jednego projektu w centrum miasta mamy sklepy, apartamenty, biuro, hotel i food court.

Central Point jest nieco inny, ponieważ jest to obiekt jednofunkcyjny (tylko biurowiec), ale powstaje w ścisłym centrum miasta, w otoczeniu wielofunkcyjnej infrastruktury, co sprawia, że inwestycja ta jest spójna z naszą filozofią.

NW: Powołaliście do życia fundusz charytatywny Immobel Social Fund. Czy możesz powiedzieć coś więcej o działalności tego funduszu? Do kogo skierowana jest pomoc? Czy planujecie rozwinąć działalność funduszu w innych krajach poza Belgią?

OT: Tak jak wspomniałaś, Immobel Social Fund jest aktywny w Belgii, ale jesteśmy otwarci na rozszerzenie w przyszlości działalności funduszu na inne kraje. Aktualnie fundusz skupia się na pomaganiu potrzebującym i organizacjom związanym z rozwojem miasta. Immobel Social Fund oferuje wsparcie finansowe belgijskim stowarzyszeniom zawodowym i organizacjom działającym w trzech dziedzinach związanych ze zdrowiem, kulturą i wykluczeniem społecznym. Udzieliliśmy już pomocy finansowej fundacji Erasme, Bordet i Saint Luc, operze La Monnaie oraz Queen Elisabeth Music Chapel. Ponadto zachęcamy i wspieramy finansowo inicjatywy stowarzyszeń zawodowych z siedzibą w Brukseli, które pomagają młodym ludziom z trudnych środowisk w odkrywaniu ich talentów, odzyskiwaniu pewności siebie i byciem odpowiedzialnymi obywatelami.

NW: Immobel obecny jest w Polsce od 2010 roku. Jak postrzegasz rynek biurowy w Polsce z perspektywy ogólnoeuropejskiego dewelopera (z belgijskimi korzeniami)?

OT: Polska wciąż znajduje się w fazie transformacji, ale staje się coraz bardziej dojrzałym i stabilnym rynkiem. Wzrost polskiej gospodarki 5% w skali roku i dobra koniunktura znajdują odzwierciedlenie w liczbie nowych inwestycji, a także w dynamicznym rozwoju sektora nieruchomości komercyjnych. Jeśli wzrost gospodarczy pozostanie na tym samym poziomie, będziemy mogli dalej rozwijać naszą działalność w Polsce. Immobel potrafi się odpowiednio dostosować do zachodzących zmian i nawet teraz podczas pandemii COVID-19 nie widzę większego zagrożenia zarówno dla polskiego rynku, jak i dla funkcjonowania naszej firmy.

Wartość rynku biurowego pozostanie na tym samym poziomie, a Polska z rynku wschodzącego stanie się dojrzałą gospodarką europejską.

NW: Większość projektów Immobel w Polsce została zrealizowana zgodnie z najnowszym trendem dotyczącym rewitalizacji starych budynków (Cedet, Okrąglak, Kwadraciak, Granaria). Skąd ten kierunek?

OT: W Immobel uważamy, że jeśli zabierasz jakąś cząstkę miasta, powinieneś coś oddać w zamian. Dziedzictwo kulturowe dla wielu ludzi stanowi ogromną wartość i dlatego odnawianie historycznych miejsc stanowi nasz moralny obowiązek. Dlatego na przykład w Cedecie zachowaliśmy ważny dla warszawiaków punkt orientacyjny - słynny neon na elewacji, który nadaje projektowi prawdziwego charakteru. Z kolei w Gdańsku stworzyliśmy wielofunkcyjny projekt wybudowany na wysepce na rzece, na której w XVII wieku znajdowały się spichlerze, a miasto stanowiło wówczas centrum handlu hanzeatyckiego. Zrobiliśmy wszystko co w naszej mocy, aby zintegrować projekt z miejscem, ponieważ naszym zdaniem takie połączenie starych budynków z nowymi dodaje miastu charakteru i stanowi ogromną wartość dodaną.

Lubimy odróżniać się od naszych konkurentów, tworząc coś wyjątkowego.

NW: Zrewitalizowane budynki często kryją ciekawe historie. Czy podczas odbudowy budynków w Polsce odkryliście coś niezwykłego?

OT: Tak, w Gdańsku odkryliśmy, że miasto zostało zbudowane przez Holendrów. Jak już wspomniałem, w XVII wieku Gdańsk był jednym z ośrodków Hanzy, a miasta w Europie były ze sobą bardziej połączone niż obecnie. Myślę, że był to początek kształtowania się Unii Europejskiej. Spichlerze zostały zbudowane kilka stuleci temu przez Holendrów i teraz my, jako belgijski deweloper możemy odnowić te zabytki i opracować nowy projekt w centrum miasta.

NW: Central Point będzie pierwszą wieżą Immobel w Polsce. Wyjątkowy projekt, zlokalizowany w centrum Warszawy, tuż nad skrzyżowaniem dwóch linii metra. Czy mógłbyś powiedzieć coś więcej o projekcie? Na jakim etapie jest budowa? Kiedy planowane jest zakończenie budowy i oddanie do użytku?

OT: Prace przy budowie Central Point przebiegają zgodnie z planem, zakończenie budowy zaplanowane jest na lato 2021 r. Central Point to wyjątkowy projekt, który oferuje unikalną przestrzeń biznesową w doskonałej lokalizacji. Ten atrakcyjny budynek powstanie pod najważniejszym adresem handlowym w Warszawie. Central Point oferować będzie elastyczną powierzchnię oraz nieskończone możliwości jej konfiguracji. Istnieje możliwość wynajęcia całych pięter o łącznej powierzchni najmu ponad 1000 mkw., jak również dzielenia przestrzeni dla pojedyczych, mniejszych najemców. Budynek jako jedyny w Polsce będzie miał dostęp do dwóch linii metra. Ale co równie istotne, prowadzone przez nas prace budowlane w żaden sposób nie zakłócają normalnego funkcjonowania metra.

Central Point powstaje w miejscu o ogromnej wartości historycznej – wszystkie budynki w najbliższej okolicy zostały zniszczone podczas II Wojny Światowej. Będzie to miejsce zupełnie inne niż pozostałe biurowce w centrum.

Moim zdaniem, architektura, jakość wykonania, lokalizacja oraz dostęp do komunikacji miejskiej to największe atuty tej inwestycji.

NW: Czy na horyzoncie są jakieś nowe projekty?

OT: Tak, ciągle szukamy nowych opcji, jednak teraz podczas pandemii COVID-19 nie jest to naszym priorytetem. Skupiamy się głównie na projektach, które aktualnie realizujemy.

NW: Czy oprócz projektów biurowych są inne sektory, w które planujecie się zaangażować (rynek mieszkaniowy itp.)?

OT: Będziemy trzymać się filozofii Immobel i dalej rozwijać budynki o różnym przeznaczeniu w centrach miast. Trzymamy się tego, co znamy najlepiej. Logistyka to bardzo interesujący rynek, ale nie jesteśmy specjalistami w tym obszarze, więc nie pójdziemy tą drogą. Mamy jasny cel i będziemy skupiać się na sektorach, które znamy najlepiej.

NW: Co robisz w swoim wolnym czasie? Co motywuje Cię do pracy?

OT: Nie wyobrażam sobie pracy w innej branży niż nieruchomości. Według mnie to najbardziej zróżnicowana praca, jaką można sobie wyobrazić. Działamy w sześciu różnych krajach i mamy kontakt z wieloma ludźmi. Analizujemy szereg różnorodnych aspektów - prawnych, technicznych, architektonicznych, handlowych. Każdy dzień przynosi wyzwania, a znajdowanie rozwiązań sprawia, że praca jest tak interesująca. Wszystkie te elementy składają się na to, że moja praca jest dla mnie pasją. Poza rynkiem nieruchomości moim wielkim hobby są sporty – szczególnie wytrzymałościowe,  takie jak narciarstwo czy biegi długodystansowe, ale także -  może trochę bardziej hedonistycznie - wina.

NW: Sport pomaga Ci w rozwiązaniu problemów zawodowych?

OT: Zdecydowanie, udział w wielu maratonach i triathlonach bardzo mi pomaga. Jeśli możesz zrobić sobie przerwę i oczyścić głowę podczas długiego biegu, wracasz do domu z dobrymi pomysłami i koncepcją rozwiązania różnych problemów. Jeśli za długo przebywasz w jednym, zamkniętym miejscu, tracisz możliwość spojrzenia na dane wyzwanie z innej perspektywy. Długi, 2-3 godzinny bieg bardzo pomaga mi w oczyszczeniu umysłu.

NW: Nie mogę się bardziej zgodzić! Ja również biegam i pływam, co bardzo pomaga mi w odstresowaniu się.

OT: W takim razie brakuje Ci tylko roweru i możesz wziąć udział w triathlonie.

NW: Tak, dokładnie, wszystko przede mną!

[Aktualizacja 16 września 2020]

Jeden z flagowych projektów firmy Immobel, Granaria w Gdańsku, zdobył nagrodę dla najlepszego projektu miejskiego na świecie w konkursie MIPIM Awards 2020. Inwestycja rywalizowała z projektami realizowanymi w Brukseli, Moskwie Paryżu. MIPIM Awards to najbardziej uznany, ogólnoświatowy konkurs skupiający wszystkich uczestników rynku nieruchomości, a w konkursowym Jury zasiadają delegaci z całego świata. Serdecznie gratulujemy!

 

 

 

 

 

 

 

Udostępnij artykuł

Formularz kontaktowy

Wybierz oddział

Wypełnij formularz

*
*
*
*