Z jakimi kosztami wiąże się najem biura serwisowanego lub coworkingowego?

Rozwój rynku elastycznych powierzchni biurowych w Polsce nabiera tempa. W miarę, jak rośnie liczba firm zainteresowanych tą formą wynajmu biur, wielu potencjalnych najemców zastanawia się, czy elastyczna przestrzeń oznacza również… elastyczność kosztową. Odpowiedź brzmi – jak najbardziej.

Zanim jednak pochylimy się nad samym tematem kosztów, warto nadmienić, że rynek tego typu przestrzeni do pracy charakteryzuje się znaczną dywersyfikacją. W praktyce najemcy mogą mieć
do czynienia z trzema modelami takich biur:

  • centrum biznesowym, czyli w skrócie – w pełni zaaranżowaną przestrzenią biurową dzielącą się
    na prywatne biura (zazwyczaj małe powierzchnie na jedno lub więcej stanowisk pracy), które mogą być wynajmowane zarówno na krótki jak i długi okres;
  • coworkingiem, czyli modelem również zakładającym tymczasowy najem przestrzeni biurowej,
    ale skupiającym się w większym stopniu na środowisku socjalnym – czyli na przykład przestrzeniach służących networkingowi;
  • hybrydą – modelem łączącym centrum biznesowe i coworking.

W Polsce nie istnieją jeszcze typowe przestrzenie coworkingowe, a najemcy mają na razie do wyboru albo centra biznesowe, albo hybrydowe modele elastycznych przestrzeni do pracy. Dodatkowo, koncepty pozycjonujące się jako przestrzenie coworkingowe charakteryzują się jedynie 10-15% udziałem części wspólnych/otwartych, a reszta to zamknięte pokoje czy biura. Tę sytuację może zmienić ostatnia decyzja Cambrige Innovation Center o rozpoczęciu działalności w Warszawie, gdzie CIC będzie rozwijać start-upy, nowoczesne technologie oraz wspierać rozwój innowacyjnej społeczności w Warszawie. Wejście do Polski Cambrige Innovation Center to jasny sygnał dla rynku o rosnącym zainteresowaniu najemców tego typu konceptami, a to w naturalny sposób może zachęcić kolejnych graczy do zainwestowania w naszym kraju.

Przechodząc jednak do kwestii kosztowej…

Porównując koszty związane z regularnym wynajmem biura, a korzystaniem z elastycznej przestrzeni biurowej, znaczącą przewagą tych drugich jest wygoda. Najemcy decydujący się na tę formułę najmu muszą liczyć się tylko z jedną opłatą miesięczną w przeciwieństwie do regularnych kontraktów, zakładających szereg różnych kosztów – związanych z czynszem, mediami, utrzymaniem nieruchomości, etc. Dodatkowo, w biurach serwisowanych czy coworkingowych najemcy nie muszą martwić się o kwestie urządzenia przestrzeni, czyli zakup niezbędnych do pracy mebli, czy sprzętu, np. urządzeń do telekonferencji, drukarek i co ważne - miesięczny abonament może zawierać np. pewne pakiety drukowania (np. 150 stron A4, druk czarno-biały). Inną korzyścią wynikającą z wynajmu biur serwisowanych czy coworkingowych jest kompleksowy pakiet usług dodatkowych, uwzględniających serwis sprzątający, obsługę recepcyjną, czy wyposażenie kuchni (zarówno sprzęt AGD, jak i niezbędne artykuły spożywcze czy też akcesoria kuchenne).

Eventy w cenie

Coraz częściej miesięczny abonament w biurach serwisowanych lub coworkingowych zawiera też eventy organizowane przez operatora. Mogą to być wydarzenia biznesowe, gościnne wykłady osób związanych z biznesem, spotkania warsztatowe, a także spotkania o charakterze networkingowym i lifestylowym. Oczywiście rodzaj, częstotliwość i tematyka wydarzeń różnią się od siebie i zależą już od konkretnego konceptu i jego operatora, dotyczy to najemców np. Business Link, HubHub, czy Mindspace.

A co z dodatkowymi kosztami?

Miesięczny abonament za użytkowanie przestrzeni w elastycznych biurach ma swoje granice i w związku z tym najemcy powinni wziąć pod uwagę szereg drobnych kosztów dodatkowych związanych np. z drukowaniem ponad miesięczny limit czy ponadprogramowym wykorzystaniem sal konferencyjnych. Ten element zależy jednak często od obłożenia danego centrum, a w początkowej fazie jego istnienia operatorzy zwykle nie pobierają za taką usługę opłat. Musimy pamiętać też, że niektóre centra są wyposażone również w duże sale, które są w stanie pomieścić nawet 60-80 osób i jeśli dana firma czy start-up chce z niej korzystać, musi przygotować się na dodatkową opłatę. Inną kwestią są miejsca parkingowe, a raczej ich niedobór, ponieważ zazwyczaj elastyczne przestrzenie biurowe nie mają wielu miejsc postojowych do swojej dyspozycji, a to wiąże się z koniecznością wykupienia przestrzeni np. na parkingach poza centrum.

 

Udostępnij artykuł

Formularz kontaktowy

Wybierz oddział

Wypełnij formularz

*
*
*
*