O zmianach na rynku nieruchomości komercyjnych, technologizacji budynków biurowych oraz rozwijaniu pasji podczas obostrzeń z Katarzyną Kubicką, Dyrektorem Regionalnym Echo Investment rozmawia Nina Wiater.
NW: Procesy budowlane w dobie pandemii to duże wyzwanie, jednak biurowce Echo Investment powstają zgodnie z harmonogramem. W 2020 r. Echo Investment oddało do użytkowania cztery biurowce, między innymi pierwszy etap West 4 Business Hub we Wrocławiu. W budowie są kolejne projekty we Wrocławiu, Katowicach, Łodzi i Warszawie.
KK: Nie sposób nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że pandemia postawiła przed branżą nieruchomości komercyjnych wiele pytań. Nie ma chyba w całej gospodarce takiej gałęzi, która nie musi się mierzyć z większymi lub mniejszymi wyzwaniami i konsekwencjami związanymi z COVID-19. Nasze place budów pracują. Przestrzegamy reżimu sanitarnego i uświadamiamy naszych pracowników jak ważna jest odpowiedzialność za siebie i innych. Dzięki szybkim reakcjom, wdrożonym procedurom bezpieczeństwa mogliśmy bez przeszkód oddać do użytku kolejny biurowiec we Wrocławiu - West 4 Business Hub, a budowa innych idzie zgodnie z planem.
NW: W czerwcu ogłosiliście program „Zdrowe Biurowce”, jako odpowiedź na post-covidowe potrzeby pracowników biurowców. Teraz mówicie już o nowym standardzie budynków biurowych - standardzie Echo PureOffice. Czym on się charakteryzuje?
KK: Zaczęliśmy od szybkiej i konkretnej reakcji na potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu naszych najemców i ich pracowników. Wprowadziliśmy program „piątka dla bezpieczeństwa”, który reguluje sposób zarządzania naszymi budynkami. Jesteśmy przekonani, że praca zdalna jest tylko środkiem zaradczym i tymczasowym rozwiązaniem, po które sięgnęło wiele firm. Po kilku miesiącach pracy z domu coraz głośniej mówi się o tym, że firmy i ich pracownicy tęsknią za pracą z biura. Tęsknią za tą stymulującą interakcją z innymi pracownikami, wygodnym i ergonomicznym miejscem do pracy, rozdziałem między życiem prywatnym i zawodowym. „Domowemu biuru” mówią tak, ale sporadycznie, w wyjątkowych przypadkach. Dlatego zdecydowaliśmy się zintensyfikować prace przy projektach, które mają zapewnić bezpieczeństwo w naszych obiektach i ułatwić firmom elastyczne planowanie pracy swoich zespołów lub decyzję o powrocie do pracy w biurze. Tym samym dostrzegliśmy, że wprowadzane przez nas rozwiązania muszą być dostarczane naszym najemcom w standardzie, a nie tylko doraźnie lub jako opcja. Zaczęliśmy od rewizji dotychczasowych praktyk w realizacji projektów biurowych klasy A: ograniczyliśmy użycie materiałów wykończeniowych, które są trudne w utrzymaniu i dezynfekcji, utrzymaliśmy praktykę stosowania w budynkach otwieralnych okien, wprowadziliśmy bezpieczną armaturę w toaletach, a gdy to możliwe stosujemy bezdotykowe systemy otwierania. Najmocniej skupiliśmy się na systemach i urządzeniach, które powiązane są z wentylacją budynków, ponieważ to tymi kanałami może dojść do transmisji chorobotwórczych drobnoustrojów. Zainwestowaliśmy w rozwiązanie, które pozwala nam zapewnić zdrowe i czyste powietrze zarówno w czasie pandemii, jak i po jej zakończeniu. Te wszystkie narzędzia i zasady stały się podstawą do opracowania nowego standardu Echo PureOffice.
MidPoint71
NW: W jaki sposób będzie funkcjonował ten nowy system i jak podniesie bezpieczeństwo osób przebywających w biurowcach, w których ten system się znajduje? Które budynki mają lub będą miały taki system?
KK: Jako jedyni w Polsce wyposażamy budynki biurowe w sprawdzoną technologię RCI ActivePure. Metoda ta, oparta na procesach naturalnie występujących w przyrodzie, jest całkowicie bezpieczna dla ludzi oraz środowiska. Nieprzerwane działanie systemu gwarantuje także jego skuteczność. Urządzenia od momentu instalacji i uruchomienia przez cały czas aktywują oczyszczające właściwości powietrza w jego całej objętości. Dzięki temu eliminują dotychczasowe oraz nowo powstałe zagrożenia mikrobiologiczne, jak również poprawiają jakość powietrza w budynkach. Spędzamy w zamkniętych pomieszczeniach średnio 80% naszego czasu. Odpowiednia jakość tego wewnętrznego powietrza nie tylko pozwala nam zmniejszyć ryzyko przenoszenia chorobotwórczych cząsteczek, ale także wpływa na nasze samopoczucie i efektywność. Już zainstalowaliśmy ten system w pierwszym etapie West 4 Business Hub, kolejna będzie także wrocławska inwestycja Midpoint71 i biurowiec React w Łodzi.
NW: Ale system oczyszczania powietrza to nie wszystko, co oferuje projekt West 4 Business Hub. Pracowaliście nad aplikacją budynkową, dzięki której pracownicy uzyskali możliwość bezdotykowego dostępu do powierzchni. Jakie inne funkcje posiadała aplikacja?
KK: Aplikacja, którą wprowadziliśmy w pierwszym budynku kompleksu West 4 Business Hub, pozwoliła na bezdotykowe korzystanie z biura pracownikom i ich gościom. Za pomocą aplikacji goście naszych najemców otrzymali od nich specjalny kod uprawniający ich do poruszania się w wyznaczonych strefach w budynku, dostania się na odpowiednie piętro, na którym znajduje się najemca i skorzystania z konkretnej windy. Goście również mogą zostawić samochód we wskazanym miejscu na parkingu.
Inne funkcje tej aplikacji to możliwość zarządzania miejscami parkingowymi przez pracowników poszczególnych najemców. Jest to dość istotne ponieważ najemcy często sygnalizują, że potrzebują większej liczby miejsc parkingowych lub chcą, aby te miejsca parkingowe były efektywniej wykorzystywane. Dodatkowo, aplikacja ma możliwość rezerwowania salek dostępnych w częściach wspólnych budynku. W West 4 Business Hub są trzy salki konferencyjne udostępnione do bezpłatnego użytku najemców. Dzięki aplikacji najemcy dostali również możliwość szybkiego i bezpośredniego kontaktu z zarządcą budynku. Aplikacja będzie się rozwijała w miarę potrzeb najemców. Możemy ją rozszerzać o dodatkowe funkcje, takie jak rezerwowanie biurek czy rezygnacja z tradycyjnej karty dostępu na rzecz wirtualnej.
West 4 Business Hub
NW: Kiedy słucha się o tych wszystkich projektach i rozwiązaniach da się wyczuć, że kosztuje to wiele godzin zaangażowania i pracy. Jak w tym wszystkim znaleźć czas dla siebie? Czy nawet mimo obostrzeń znajduje Pani chwilę, aby rozwijać swoje hobby i zainteresowania?
KK: Od ponad 15 lat jestem wielką fanką piłki ręcznej. Pochodzę z Kielc, a tutaj mamy Mistrza Polski i Europy w piłce ręcznej – Łomżę Vive Kielce. Oglądanie wszystkich rozgrywek ligi polskiej i europejskiej bardzo mnie relaksuje i cierpię z powodu ograniczeń dotyczących fizycznego uczestnictwa w meczach ze względu na pandemię. Od 5 lat aktywnie spędzam czas pływając na jachtach. Niestety ze względu na aktualną sytuację musiałam odwołać planowany rejs w Chorwacji i muszę powiedzieć, że również bardzo brakuje mi żeglarstwa. Z drugiej strony COVID-19 pozwolił mi realizować się kulinarnie – uwielbiam piec ciasta i przygotowywać różnego rodzaju desery, a moja rodzina była zachwycona z tego powodu. Wróciłam także do swojej dawnej pasji, której przez trzy lata nie praktykowałam - jogi. Zaraziłam jogą wielu swoich znajomych, którzy złapali bakcyla i zostali przy uprawianiu tego sportu. Nadrabiam też zaległości w lekturze i filmach.
NW: Ja również jestem fanką żeglarstwa i z niecierpliwością czekam na odmrożenie wszelkich obostrzeń, tak abym swobodnie mogła popływać. Trzymamy kciuki za zawodowe wyzwania.