Strona używa ciasteczek. Strona używa ciasteczek (cookies). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Czytaj więcej.



Hot or Not? Co jest modne na rynku biurowym w Polsce?

Na dzielnice biurowe również jest moda. Niektóre lokalizacje biurowe z czasem umacniają swoją pozycję w oczach najemców, inne – tracą na popularności. Powodem tej zmiany jest zazwyczaj chodzi o infrastrukturę komunikacyjną, której rozwój może stworzyć nowe rejony biznesowe.

WARSZAWA, 19 maja 2017 r. – Firma doradcza JLL przyjrzała się preferencjom najemców odnośnie lokalizacji biurowych na głównych rynkach w Polsce, na podstawie zawartych kontraktów najmu. Pod uwagę zostały wzięte jedynie nowe umowy – bez odnowień istniejących kontraktów oraz ekspansji - w Warszawie (w roku 2012 i 2016) oraz Krakowie, Wrocławiu, Trójmieście, Katowicach, Poznaniu i Łodzi (w roku 2011 i 2016).

Łukasz Dziedzic, JLL

Łukasz Dziedzic, Konsultant w Dziale Badań Rynku i Doradztwa, JLL, informuje: ”Niektóre miejskie lokalizacje biurowe co roku cieszą się ogromną popularnością, podczas gdy inne tracą na znaczeniu z biegiem czasu. Kluczową rolę w tym procesie mają usprawnienia infrastrukturalne i w transporcie publicznym, które tworzą atrakcyjne otoczenie dla nieruchomości i zmieniają biznesowe mapy miasta. Dynamiczny rozwój rynku biurowego w Polsce w ciągu ostatnich lat spowodował „wysyp” nowych lokalizacji biurowych. Doskonałym przykładem są tereny położone wzdłuż drugiej linii metra w Warszawie oraz obszar przy ulicy Czerwone Maki w Krakowie”.

Warszawskie „city” na Woli

Najbardziej widoczną zmianą na warszawskim rynku biurowym jest spadek zainteresowania najemców Mokotowem (40% udziału w popycie w 2012), na rzecz tzw. bliskiej Woli (rejon Ronda Daszyńskiego) czy okolic Dworca Gdańskiego. W Warszawie najpełniej widać wpływ rozwoju infrastruktury komunikacyjnej na rynek biurowy. Utrudnienia komunikacyjne – korki, remonty - na Służewcu w połączeniu np. z oddaniem do użytku części II linii metra zmieniły układ sił – właśnie na korzyść okolic Ronda Daszyńskiego.

Nowe umowy w roku 2011 vs 2016 (w mkw.) poza Warszawą

Miasto Powierzchnia (mkw.)
2011  2016
Kraków 58 000 114 000
Wrocław 30 000 78 000
Trójmiasto 36 000 61 000
Katowice 25 000 35 000
Poznań 23 000 37 000
Łódź 22 000 43 000

Źródło: JLL, www.bazabiur.pl

Kraków – centrum biurowe poza centrum miasta

Kraków od zawsze był liderem wśród rynków biurowych poza Warszawą, a w tym roku całkowita podaż przekroczy granicę miliona metrów kwadratowych. Popyt rokrocznie utrzymuje się na wysokim poziomie, co prowadzi do rozwoju wielu nowych rejonów biznesowych w obrębie miasta.

Rafał Oprocha, JLL

„Ze względu na historyczną zabudowę i brak dostępnych działek w sercu Krakowa, huby biurowe kształtują się przede wszystkim poza ścisłym centrum. W ostatnich latach do rozwiniętych lokalizacji biurowych, takich jak Bonarka, Lubicz i Lublańska/Bora Komorowskiego, Armii Krajowej oraz ul. Czerwone Maki czy rejon Powstańców Wielkopolskich/Klimeckiego dołączyły okolice centralnie położonego dworca Kraków Główny i Ronda Mogilskiego, np. dzięki inwestycjom High 5ive czy Unity Tower, oraz okolice Jana Pawła II/Życzkowskiego”, wymienia Rafał Oprocha, szef biura JLL w Krakowie.

Wrocław – najemcy wracają do centrum miasta

Wrocław jest trzecim co do wielkości rynkiem biurowym w kraju. Stałe zainteresowanie dużych inwestorów spowodowało znaczący przyrost powierzchni, a w rezultacie rozwój szeregu rejonów biznesowych.

Katarzyna Krokosińska, JLL

„W ostatnich latach, po wybudowaniu biurowców Pegaz i Dominikański obserwujemy napływ dużych najemców do centrum, którzy wcześniej ze względu na brak projektów biurowych o odpowiedniej skali wybierali inne lokalizacje. Obserwujemy również rozwój rejonu biurowego w okolicach dworca Wrocław Główny. Ważnym rejonem, chętnie wybieranym przez najemców, pozostaje też obszar na zachód od centrum, w okolicy Legnickiej i Strzegomskiej, gdzie znajdują się takie obiekty jak Business Garden, Green Towers, Millenium Towers czy West House”, informuje Katarzyna Krokosińska, szefująca oddziałowi JLL we Wrocławiu.

Trójmiasto - decentralizacja

Trójmiasto to niezwykle spolaryzowany rynek. Jest czwartą co do wielkości lokalizacją pod względem podaży biurowej, jednak większość zasobów koncentruje się w jednej dzielnicy: Gdańsk Przymorze, gdzie znajdują się kompleksy - Olivia Business Centre, Alchemia i Arkońska Business Park.

Marcin Faleńczyk, JLL

„Trójmiasto jest aglomeracją linearną, co powoduje, że dużą atrakcyjnością mogą cieszyć się także inne projekty, zlokalizowane wzdłuż jego głównej osi. W ten sposób w Gdańsku rozwijają się takie mikrolokalizacje jak Neptun Business Center czy Opera Office, a zainteresowaniem cieszą się także tereny w pobliżu lotniska. Warto zwrócić też uwagę na rozwój lokalizacji w okolicy Głównego Miasta, w tym również terenów postoczniowych, gdzie niedawno powstały takie budynki jak Tryton Business House i C200, a w budowie pozostaje budynek Heweliusza 18. Poza Gdańskiem najbardziej znaczącym centrum biurowym jest obszar przy ulicy Łużyckiej w Gdyni. Głównymi obiektami w tej okolicy są Łużycka Office Park oraz kompleks biurowy Tensor”, informuje Marcin Faleńczyk, szef biura JLL w Trójmieście.

Poznań – dywersyfikacja popytu

Poznań charakteryzuje równomierny rozkład popytu na biurowej mapie miasta. W 2016 r. największy nowy popyt zarejestrowano w biurowcu Maraton, zlokalizowanym w centrum. Tradycyjnie, budynki w pobliżu centrum miasta są atrakcyjne dla nowych najemców. Kupiec Poznański, Andersia Tower, Kwadraciak i Okrąglak stale przyciągają uwagę firm szukających powierzchni biurowych w Poznaniu. Uznaną lokalizację stanowi także obszar obejmujący Jezioro Maltańskie, czego potwierdzeniem jest sukces takich inwestycji jak Malta Office Park oraz Malta House. Kolejnym istotnym centrum biznesowym jest obszar przy ulicy Bułgarskiej, gdzie ważną rolę pełni Business Garden.

Katowice – centrum i okolice

Znaczna część nowego popytu w Katowicach w 2011 r. i w 2016 r. przypadła na biurowce w centrum miasta. Jednak w porównaniu do roku 2011, w 2016 r. pojawiło się kilka nowych lokalizacji biznesowych, ale również w pobliżu centrum, dzięki takim inwestycjom jak Silesia Business Park czy Silesia Star.

Łódź – hub biznesowy powstaje w okolicach nowego dworca

Łódzki rynek biurowy rozwija się w zawrotnym tempie. Kilka lat temu trzy lokalizacje biurowe w Łodzi cieszyły się zainteresowaniem najemców, a były to Green Horizon, Sterlinga Business Centre oraz University Business Park. Dziś takich hubów biznesowych jest zdecydowanie więcej.

„Obecnie w Łodzi tworzą się nowe lokalizacje biurowe przyciągające najemców. Zagłębie biznesowe powstaje w okolicy niedawno oddanego do użytku dworca Łódź Fabryczna. Najemców przyciągają również dwa kolejne centra biznesowe: Ogrodowa Office i Symetris Business Park, oferujące wysokiej klasy biurowce. Dużym zainteresowaniem najemców cieszą się nadal takie obiekty jak University Business Park, w którym podpisano największą zeszłoroczną umowę najmu w Łodzi”, wyjaśnia Łukasz Dziedzic.

Rynki biurowe – wzrost w różnym tempie

Rynki biurowe w Polsce rozwijają się w różnym tempie, co jest naturalnym procesem. Istnieje jednak cecha łącząca wszystkie z nich: wzrost dzięki pozyskiwaniu nowych inwestorów i tworzeniu klimatu przyjaznego firmom, które już na tych rynkach działają.

„Pomimo, że w największych miastach – Warszawie i Krakowie są obszary cieszące się co roku zainteresowaniem, to istnieje szereg nowych rejonów, które zwracają uwagę wielu inwestorów. Znaczące zmiany we Wrocławiu spowodowały wzrost aktywności w centrum miasta, podczas gdy w Katowicach centrum zawsze było głównym ośrodkiem biznesowym. Trójmiasto, pomimo zdominowania przez jedną lokalizację, utrzymuje silną pozycję i przyciąga nowe firmy. Poznań zaskakuje niecodziennymi projektami, a Łódź imponuje rocznymi wynikami i nowymi podmiotami na rynku. Podsumowując, nasuwa się tylko jeden wniosek: Polska jest atrakcyjną lokalizacją i nic nie wskazuje, by w najbliższej przyszłości miałoby się to zmienić”, komentuje Łukasz Dziedzic.