Strona używa ciasteczek. Strona używa ciasteczek (cookies). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Czytaj więcej.



Jak przyciągnąć i zatrzymać, czyli biuro dobre dla wszystkich

Co zrobić, aby pracownicy chętnie przychodzili do biura? Czy powierzchnia zajmowana przez naszą firmę może wspierać produktywność, kreatywność, wpływać na dobre samopoczucie? W moim artykule opisuję kilka ważnych czynników, które każda firma poszukująca biura powinna rozważyć.

3L? Nie tylko

Kiedyś mówiono, że najważniejsze w wyborze nowego biura są słynne „3L”, czyli lokalizacja, lokalizacja i lokalizacja. Jest to oczywiście jedno z najważniejszych kryteriów wyboru, ale w dobie dużych możliwości (w Polsce mamy obecnie ponad 8,6 miliona metrów kwadratowych nowoczesnych powierzchni biurowych) liczy się dobry dojazd samochodem, dostęp do środków transportu publicznego, usługi w okolicy, otoczenie, oferta gastronomiczna i rozrywkowa czy odległość od uczelni.

Jakość

Bardzo ważnym elementem przy wyborze nowego biura jest standard budynku i jakość samej powierzchni. O wysokim standardzie budynku świadczą m.in. architektura, aranżacja wnętrz, elegancka recepcja / lobby, estetyczne, dobrze zaprojektowane części wspólne w budynku, parkingi dla samochodów i rowerów, windy, wysokiej jakości instalacje, nowoczesne systemy zarządzania budynkiem (BMS), okablowanie strukturalne do komputerów czy profesjonalne zarządzanie budynkiem. Coraz więcej firm zwraca uwagę na udogodnienia w samym budynku (bankomat, apteka, drogeria, kantyna, kawiarnia, fitness, przedszkole, prysznice dla rowerzystów), a także sprawdza czy budynek posiada ekologiczny certyfikat, który zazwyczaj ma wpływ na koszty operacyjne i jakość środowiska pracy.

Jasność

Praca w pomieszczeniach z dostępem do światła dziennego sprawia, że jesteśmy lepiej zmobilizowani i mamy więcej energii. Nowoczesne biurowce posiadają zazwyczaj okna od podłogi do sufitu, aby zapewnić dobry dostęp oświetlenia naturalnego. Coraz więcej najemców powierzchni biurowych zwraca także uwagę na piękny widok z okna. Dobre biuro oprócz dostępu światła naturalnego powinno także zapewniać nowoczesne systemy oświetlenia - coraz popularniejsze są systemy LED czy świetlówki ze statecznikami elektronicznymi wysokiej częstotliwości.

Oddech

Niezależnie od systemu klimatyzacji - czy jest to system klimakonwektorów (tzw. fan coili), czy tzw. belki chłodzące, czy też najnowsze rozwiązanie VRF – wszystkie powinny być nowoczesne, wydajne i ciche. Powinny się także charakteryzować dużą efektywnością oraz łatwością rearanżacji. Na przestrzeniach typu „open space” bardzo ważne jest zapewnienie dużej ilości powietrza nawiewanego, aby pracownicy mieli czym oddychać i po prostu czuli się lepiej.

Przyjemność

Przemyślana, dobrze zaprojektowana powierzchnia biurowa to już nie tylko moda, ale warunek przyciągnięcia i zatrzymania pracowników. Miejsce pracy powinno być zaprojektowane z myślą o pracownikach, rodzaju pracy jaki wykonują, ich potrzebach i wymaganiach. Zmotywowani, efektywni, kreatywni pracownicy, którzy dodatkowo czują się związani z własnym zespołem i całą firmą, są marzeniem każdej organizacji. Obecnie niemal każda firma zatrudnia kilka pokoleń pracowników. W tak dynamicznym krajobrazie społecznym i rynkowym dobrze sprawdzają się biura z wydzielonymi strefami spełniającymi różnorodne funkcje. Jednym z trendów projektowania wnętrz biurowych jest dążenie do stworzenia miejsca przyjemnego, kojarzącego się z domem (dobrze wyposażona kuchnia, miejsca do odpoczynku z różnorodnymi meblami) czy z kojącym krajobrazem (piękne widoki, zieleń, natura, przyroda). Bardzo ważne jest, aby pytać pracowników o zdanie, przeprowadzać ankiety, konsultować z nimi każdy etap projektowania biura. Pracownicy czują się zaangażowani, zadowoleni, że ich potrzeby brane są pod uwagę i wprowadzane w życie.

Wygoda

Ergonomiczne stanowiska pracy przydadzą się każdemu pracownikowi – niezależnie od wieku, doświadczenia czy pełnionych obowiązków. Wygodne krzesło, biurko z regulacją wysokości blatu czy drobne udogodnienia dla osób pracujących na laptopach to podstawa. Aktualne trendy w projektowaniu powierzchni biurowych odchodzą od postrzegania miejsca pracy jako konkretnego punktu w przestrzeni przypisanego konkretnemu pracownikowi. Miejsce pracy to dziś taka część biura, która po prostu sprzyja zaplanowanym zadaniom, a pracownik, w zależności od potrzeb, ma swobodę wyboru czy pracować przy biurku, czy w specjalnie wydzielonych pokojach, czy w grupie w większych salach.

Technologia

Nowe technologie są niezbędne w mobilnym świecie. Wpływają na styl pracy i narzędzia wykorzystywane przez pracowników. Większa elastyczność pracy wpływa na wzrost wykorzystywania smartfonów do komunikacji i notebooków do prac biurowych. Nowoczesne biura wyposażone są w bezprzewodowe WI-FI, a rozwiązania technologiczne pozwalają na pracę z każdego miejsca. Coraz częściej właściciele budynków biurowych myślą o wygodzie najemców tworząc specjalne aplikacje na smartfony. Dzięki takim aplikacjom najemcy mają na przykład możliwość sterowania różnymi elementami związanymi np. z dojazdem, identyfikacją i dzieleniem miejsc parkingowych czy organizacją pracy wewnątrz biura. Aplikacje mogą dostarczyć niezbędne informacje o samym budynku, udogodnieniach i usługach w najbliższej okolicy, a także umożliwić zrobienie elektronicznych zakupów, które będą dostarczane do specjalnych pomieszczeń w biurowcu.

Każda firma poszukująca biura powinna rozważyć jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla jej pracowników, dla organizacji. Biuro to żywe środowisko pracy, które powinno skupiać się na ludziach, a nie sprzętach. Przyjrzenie się czego potrzebują nasi pracownicy jest najważniejsze. Każdy z nas potrzebuje dobrego dojazdu do pracy, światła, powietrza, wygodnego stanowiska pracy. Niezależnie od branży, wieku, specyfiki pracy, w tym sensie mamy podobne pragnienia i oczekiwania.

Konsultant w Dziale Reprezentacji Najemcy, JLL

Edyta Pietranis
Konsultant w Dziale Reprezentacji Najemcy, JLL

Edyta Pietranis pełni funkcję Konsultanta w Dziale Reprezentacji Najemcy w JLL. Realizuje projekty z zakresu reprezentacji najemcy na rynku warszawskim oraz na rynkach regionalnych, w szczególności w Poznaniu. Edyta ma 5 lat doświadczenia na rynku nieruchomości biurowych. Od momentu dołączenia do zespołu JLL reprezentowała i doradzała najemcom w trakcie procesów dotyczących zarówno renegocjacji, relokacji i nowych umów, jak i zbycia nadmiernej powierzchni biurowej. Swoje doświadczenie zdobywała pracując m.in. dla klientów z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Poza świadczeniem usług doradczych dla klientów korporacyjnych i lokalnych uczestniczyła również w licznych transakcjach brokerskich. W 2016 r. Edyta zdobyła certyfikat CCIM (Certified Commercial Investment Member).