Grasz w zielone?

#Porada 5

Co oznacza zielony budynek dla najemcy? Czy zielone certyfikaty rzeczywiście wpływają na zadowolenie najemcy czy są tylko chwytem marketingowym? Czy warto je brać pod uwagę przy poszukiwaniu nowego biura?

Wiadomo, że kluczowym aspektem przy wyborze budynku pozostaje nadal koszt najmu, lokalizacja i jakość przestrzeni biurowej. Wszystkie te elementy bezpośrednio lub pośrednio łączą się jednak z certyfikacją środowiskową, w tym najbardziej popularną w Polsce – LEED lub BREAAM. Wynajem w proekologicznym biurowcu oznacza dla najemcy szereg korzyści, o których piszę poniżej. Każdy z przyszłych najemców może poprosić właściciela o kopię certyfikatu wraz z punktacją i dowiedzieć się więcej o rozwiązaniach ekologicznych zastosowanych w budynku.

Lokalizacja i jakość

Budynki certyfikowane dostają dodatkowe punkty za dobrą lokalizację, zazwyczaj w centrum miasta, z dogodnym dostępem do środków komunikacji miejskiej. Ważnym elementem jest także bliskość usług i innych udogodnień dla najemców. W zielonych budynkach zapewnione są stojaki rowerowe, natryski dla rowerzystów. Promuje się także ekologiczne środki transportu, dlatego też w garażach podziemnych pojawiają się miejsca postojowe dedykowane dla aut niskoemisyjnych czy też stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Stosuje się także ekologiczne produkty wykończeniowe najwyższej jakości, takie jak np. farby oraz kleje, bez szkodliwych lotnych związków organicznych, czy też elementy drewniane pozbawione szkodliwych formaldehydów, z certyfikatem FSC. Dla najemcy certyfikacja LEED lub BREAAM stanowi formalne potwierdzenie wysokiej jakości i solidności wykonania budynku.

Zielone otoczenie

Zielone biurowce są otoczone zielenią. Aranżuje się zielone dachy, a roślinność w otoczeniu budynku powinna być przystosowana do danej strefy klimatycznej, odporna na lokalny klimat oraz wodooszczędna. Zużycie nawozów i wody do jej pielęgnacji powinno być ograniczone do minimum. Najemca ma zapewniony kontakt z naturą i możliwość odpoczynku na świeżym powietrzu.

Niższe opłaty i energooszczędność

Jednym z najważniejszych elementów przy podejmowaniu decyzji o nowym biurze są niższe opłaty eksploatacyjne. Przyznanie zielonego certyfikatu stanowi potwierdzenie, że dany obiekt cechuje niskie zużycie wody (wodooszczędne baterie umywalkowe, kuchenne, WC i pisuary), segregacja odpadów, niskie koszty utrzymania, zdrowe środowisko wewnętrzne. Warto zapytać o zastosowane rozwiązania energooszczędne – niskie zużycie energii, niższe koszty dla najemcy. Każdy najemca ma pełną kontrolę nad zużyciem energii i wody, ponieważ media doprowadzone do jego biura są odpowiednio opomiarowane.

Świeże powietrze i naturalne światło

Dla pracowników bardzo ważny jest dostęp światła naturalnego, a także widok z okna, tak, aby można było na chwilę odpocząć czy po prostu zrelaksować wzrok. Zielone budynki powinny bez problemu sprostać tym wymaganiom. W tego typu biurowcach jest sporo świeżego powietrza na osobę, co zwiększa znacznie komfort użytkowników.

Segregacja odpadów

W zielonym budynku znajduje się duży centralny śmietnik, z odpowiednimi rozwiązaniami dotyczącymi segregacji odpadów. Każdy najemca jest także zachęcany do segregacji odpadów na swojej powierzchni.

Warto wiedzieć

Najemcy patrzą na wynajem praktycznie. Pytają o niższe koszty eksploatacyjne, interesuje ich jakość obiektu i to, czy oferuje konkretne udogodnienia – coraz częściej właśnie z obszaru zrównoważonego rozwoju. Co cieszy, dla wielu z nich dbałość o środowisko naturalne stanowi element kultury korporacyjnej firmy. Warto pytać właścicieli certyfikowanych budynków, postrzeganych jako bardziej przyjazne dla użytkownika oraz efektywniejsze z punktu widzenia generowanych kosztów operacyjnych, o konkretne rozwiązania i przykłady oszczędności.

Zobacz inne porady

Formularz kontaktowy

Wybierz oddział

Wypełnij formularz

*
*
*
*